Ce înseamnă ‘timp de calitate’ în familie?

Toți părinții vorbesc despre “timp de calitate” cu copilul lor. Toți vor aceste momente, le caută și le numără. Dar v-ați întrebat care este esența acestor clipe? Cum arată ele si ce le face speciale?

O picoteală leneșă pe canapea în timp ce prichindelul se uită cu ochii mari la “Frozen” se pune? Când ne plimbăm agale prin parc, vorbind la telefon, în timp ce piticul pedalează frenetic în jurul nostru, dând ture pe bicicleta sa cu roți ajutătoare, copilul nostru va ști că am petrecut timp de calitate cu el? Nu? Atunci ce face diferența dintre timp de calitate și celelalte momente în care doar îl supraveghem pe cel mic?

Noi credem că interacțiunea face diferența. Momentul în care facem ceva împreună interacționând și sfătuindu-ne, facând strategii împreună, discutând și colaborând. Doar așa cel mic se simte băgat în seamă, vede că părerile lui sunt ascultate și, cel mai important, ajunge să înțeleagă modul de a gândi al adultului de lângă el, preluând și învățând astfel sistemul de valori al părintelui. În aceste momente și părintele câștigă ceva. El observă și învață cum gândește cel mic, cum raționează, ce îi place, ce îl sperie, ce temperament are și înțelege mai bine cum să-i vorbească.

Cele de mai sus se văd cel mai bine în taberele noastre montane pentru familii. Acest concept nou ne permite să creăm un cadru în care perechi de părinți și copii să trăiască o aventură împreună, trecând printr-o poveste, printr-un program în care amândoi găsesc ceva interesant. Povestea (cadrul imaginar) este ca un film, ca o piesă de teatru interactivă în care cei doi sunt protagoniști și care se dezvoltă pe măsură ce echipa ia diferite decizii. Într-una din tabere, echipele de părinți și copii trebuiau să-și folosească o serie de puteri speciale (ca ale super-eroilor) pentru a îndeplini câte o misiune în fiecare zi. Singura lor problemă era că, pierzând și câte o putere specială pe zi, trebuiau să-și facă mai multe strategii alternative. Aceasta îi punea în situația de a sta mult împreună și de a se sfătui activ, ca în cadrul unor ședințe de brain-storming învățând astfel să țină cont de părerea celuilalt, de a crea o strategie constructivă și, până la urmă, de a se distra, obținând exact acel mult căutat timp de calitate. Bineînțeles, după ce echipele găseau soluția și strategia potrivită, cadrul imaginar continua ținând cont și încorporând soluția lor, aceștia având satisfacția de a fi contribuit activ la propria poveste.

Acest gen de programe sunt foarte apreciate de participanți atât pentru timpul de calitate petrecut alături de copii cât și pentru experiența în sine. Ei ajung să-și amintească des și cu plăcere de acele momente ce devin deseori repere și indicatori relevanți ce îi ajută să se înțeleagă mai bine pe ei și pe coechipierii lor.

– Arh. Andrei Samoil, co-fondator Academia 1,61


Deprecated: Function wp_img_tag_add_loading_attr is deprecated since version 6.3.0! Use wp_img_tag_add_loading_optimization_attrs() instead. in /home/x32acdm1/public_html/wp-includes/functions.php on line 6031

Deprecated: Function wp_get_loading_attr_default is deprecated since version 6.3.0! Use wp_get_loading_optimization_attributes() instead. in /home/x32acdm1/public_html/wp-includes/functions.php on line 6031
academia
academia
Articles: 221