Educație formală sau non-formală?

EDUCATIE FORMALA SAU NON-FORMALA?

Haideți să ne imaginăm o scenă la școală. O scenă prin care cu siguranță am trecut toți:

  • Fănel, de ce nu ai învățat mai bine pentru astăzi? Și tema de ce nu ți-ai făcut-o?
  • Păi, doamnă profesoară, am avut mult de învățat la chimie și la română și nu am mai avut timp…
  • Nu ma interesează de alte materii, eu te intreb de ce nu ai învățat pentru mine, pentru materia mea?

Fănel pleacă ochii în jos pentru că nu știe ce să spună

  • Nu știu…
  • Pentru astăzi îți dau un 5 (cinci)… să văd ce faci de acum în colo…

Iar Fănel își ia locul în bancă, supărat, gândindu-se “Ce nedreaptă și neînțelegătoare este Doamna. Mi-a pus cinci degeaba. Chiar nu am avut timp. Data viitoare copiez tema de la cineva…”

Ce nu este în regulă aici? Sigur, Fănel nu a învățat și nu și-a făcut tema și trebuia să primească un tip de feedback despre asta. Trecem peste faptul că doamna profesoara îi cere să-și făcut tema pentru EA și pentru materia EI.

Cea mai mare problemă pe care o vedem noi este că Fănel nu intelege nimic din nota profesoarei și că ea nu își dă seama de asta. Sigur, cum spuneam mai sus, un feedback este esential în educația și dezvoltarea personală a copiilor dar acesta trebuie primit, acceptat și atent înțeles.

Noi credem mai mult în învățarea non-formală prin care copiii crează rezultate clare, evidente, vizibile și pe care apoi sunt nevoiți să și le asume. De exemplu, atunci când îi învățăm să facă focul și apoi le cerem să facă același lucru, rezultatul este evident: ori arde, ori nu arde. Ai reușit să faci ce ți-ai propus sau nu ai reușit, iar în cadrul ședințelor de debriefing, după fiecare exercițiu, avem grijă să înțeleagă și să-și asume rezultatul produs. Fănel nu își asumă cinci-ul doamnei profesoare pentru că el și-a asumat deja programul pe care și l-a făcut și prioritizat singur și i se pare că profesoara a fost neînțelegătoare. În capul său, Fănel nu are ce să-și reproșeze și nu învață nimic din asta. În mintea lui, este vina profesoarei.

Dar, dacă Fănel ar fi participat la un concurs organizat ad-hoc în clasă, un concurs cu subiecte din tema de acasă și din lecția zilei și ar fi pierdut, iar ceilalți colegi ai săi ar fi câștigat și s-ar fi distrat copios? Fănel s-ar fi supărat, dar nu se mai putea supăra pe profesoară. Rezultatele nu ar putea fi contestate. Trebuia să se supere pe el și pe deciziile pe care le-a luat singur, iar asta era o lecție mult mai importantă de predat lui Fănel.

Astfel, data viitoare Fănel își va face tema și va învăța, dar nu de frică să nu ia cinci, ci pentru că nu îi place să piardă sau să nu știe să răspundă la întrebări.

-Arh. Andrei Samoil, co-fondator Academia 1,61

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*