Încredere în sine, în Celălalt și în Echipă – prin taberele Academiei 1,61

 

 

Într-o comparație superficială și simplificantă, primii 18 ani din viața unui om se împart, în general, în trei etape de creștere și dezvoltare care seamănă cu startul unei competiții atletice.

  • „Pe locuri” – un copil devine conștient de sine în jurul vârstei de 6 ani
  • „Fiți gata” – intrarea copilului în adolescență (de la 11-12 până la 18 ani)
  • „Start!” – majoratul, bacalaureatul și începutul vieții adulte.

 

De ce ne-am permis această comparație? Pentru că cea mai mare parte a programelor noastre  de educație prin activități în natură, dedicate copiilor și adolescenților, vizează tocmai ideea de start în viață – pregătirea unui pui de om pentru viața de adult, prin lecții non-formale greu, dacă nu imposibil de oferit la școală sau în familie.

Aceste lecții nu înlocuiesc educația primită de copil în școală sau în familie, ci o completează – sau, în anumite cazuri, o întăresc.

Iar poate cea mai importantă – și omniprezentă – lecție pe care un om în formare o poate primi printr-o experiență alături de Academia 1,61 este legată de încredere și de importanța înțelegerii acestui concept pentru viață, care pentru majoritatea  cursanților abia începe.

 

Încrederea că, dacă vei întâlni un obstacol în calea ta, cineva va fi acolo să te ajute să-l depășești. Încrederea că, atunci când cineva se bazează pe tine, vei fi în stare să sari în ajutor.

Încrederea că un grup de oameni diferiți în gândire, personalitate și comportament pot forma o echipă și face lucruri minunate la unison.

Încrederea că atunci când îți propui să ajungi din punctul A în punctul B – indiferent de ce anume înseamnă A și B – vei și reuși, dacă te pregătești cum trebuie.

 

Cum facem asta, efectiv? Punem cursantul în fața unor decizii, în mijlocul unor situații, în spatele unor inițiative – toate legate, prin jocuri și scenarii, de structura pe baza căreia construim învățarea, adică turismul de aventură. Și-l ajutăm să înțeleagă, prin explicații ad-hoc sau la debriefingul de seară, unde, cum, de ce și pentru ce intervine încrederea în situația respectivă. Unde e de preferat să ceară ajutor de la cel de alături ca să facă față unei provocări, unde nu se poate descurca decât prin forțe proprii, cât de important e să fie el însuși- sau ea însăși- cineva pe care alții se pot baza. Cât de important e – și de ce – să poți să aduni o echipă în jurul unui scop colectiv care se dorește atins.
Factual, toate aceste lecții depind de contextul tematic general al taberei și sunt adaptate fiecărui cursant. Întotdeauna vorbim „pe limba lui” și suntem gata să explicăm orice demers, gest sau reacție pe înțelesul său.

0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*